Sök:

Sökresultat:

8433 Uppsatser om Antal ćr pć elitnivć - Sida 1 av 563

Antal CFU som hamnar pÄ instrumentborden. : Samband mellan antal CFU och antal personer, antal dörröppningar, personalens klÀdsel och den tid som blodagarplattorna har varit framme

Bakgrund: Operationer kan pÄgÄ under mÄnga timmar dÀr instrumenten inte Àr tÀckta med steril duk och Àr utsatta för partiklar som finns i luften pÄ operationssalen. Dessa instrument byts inte ut eftersom det inte finns nÄgra riktlinjer eller rutiner pÄ detta.Syfte: Undersöka antal CFU pÄ instrumentborden frÄn uppdukning till att operationsingreppet Àr avslutad. Samt undersöka sambandet mellan antal bakterier och antal personer, antal dörröppningar, personalens klÀdsel och den tid som blodagarplattorna har varit framme.Metod: Kvantitativ observationsstudie med indirekt och direkt observation. MÀtningarna har gjorts med tre stycken blodagarplattor av storlek 14 centimeter i diameter pÄ ett sjukhus i Mellansverige. Observationer har Àven gjorts pÄ antal personer, dörröppningar, personalens klÀdsel.Resultat: Resultatet visar att det finns en tydlig ökning av CFU desto lÀngre tiden gÄr.

Vad har fackprovet för betydelse för gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram och för ett antal reprensentanter i hotell- och restaurangbranschen?

Syftet med arbetet Àr att förstÄ vilken betydelse ett fackprov har för ett antal lÀrare pÄ hotell- och restaurangprogrammet och för ett antal reprensentanter i hotell- och restaurangbranschen. Det Àr en kvalitativ undersökning. Sammanfattningsvis har det ingen betydelse för branschen och en varierad betydelse för skolorna..

Matematikundervisning i gymnasiet: om klassrumsplacering,
antal hemarbetstimmar samt antal fystimmar korrelerar med
matematikbetyg

Syftet var att undersöka om det fanns nÄgra tydliga mönster i elevernas synpunkter pÄ den matematikundervisning som bedrivs vid gymnasieskolan. Fanns det nÄgra samband mellan dessa mönster och elevernas valda programinriktning och korrelerade antal hemarbetstimmar, antal fystimmar samt klassrumsplacering med matematikbetyget? Undersökningen gav att tydliga mönster framtrÀdde i de flesta frÄgor rörande matematikundervisningen och korrelationen mellan klassrumsplacering, antal hemarbetstimmar samt antal fystimmar och matematikbetyg ökade i högre Ärskurser. Undersökningen baserades pÄ en blandmetod bestÄende av en enkÀt innehÄllande trettiotre frÄgor vilka analyserades med dataprogrammen Minitab och Excel. Urvalet begrÀnsades till tre program vid Strömbackaskolan i PiteÄ vÄrterminen 2005.

Redovisning av mÄluppfyllelse i ideella föreningar - en normativ studie med nyckeltal

Syftet med uppsatsen Ă€r att utveckla nyckeltal för olika slag av ideella föreningar som visar vad de har gjort för att uppfylla föreningens mĂ„l. Uppsatsens syfte Ă€r sĂ„ledes normativt. För att fokusera karaktĂ€ren hos nyckeltalen har en kvalitativ metod tillĂ€mpats. Vid framtagandet av nyckeltal har vi utgĂ„tt ifrĂ„n ett abduktivt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt, vilket innebĂ€r att nyckeltalen som presenteras Ă€r ett resultat frĂ„n att bĂ„de ha studerat normer och teorier, sĂ„som lagar och frivilligorganisationers rekommendationer, samt 25 ideella föreningars Ă„rsredovisningar. För att klarlĂ€gga vilka normer som styr Ă„rsredovisningens utformning redogör vi för Årsredovisningslagens bestĂ€mmelser samt för tidigare rekommendationer pĂ„ nyckeltal.

Är 15 kulor fler Ă€n 15 legobitar? : En studie om vilka strategier barn anvĂ€nder nĂ€r de rĂ€knar och om variation av antal, material och gruppering har betydelse nĂ€r barn ska bestĂ€mma antal.

Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka strategier barn anvÀnde sig av nÀr de rÀknade samt om variation av antal, föremÄl och gruppering pÄverkade deras val av strategier. Undersökningen gjordes genom strukturerade observationer dÄ femton barn, födda 2002, pÄ tre olika förskolor rÀknade föremÄl dÀr antal, gruppering och material varierades. I vÄrt teoriavsnitt bearbetades Gelman och Gallistels fem rÀkneprinciper och Martons variationsteori. Resultatet visade att barn anvÀnde sig av samtliga fem rÀkneprinciper pÄ olika sÀtt och i olika ordning nÀr de rÀknade samt att bÄde antal, material och gruppering hade betydelse för barns val av strategier vid antalsbestÀmning. Barnen hade lÀttare att rÀkna legobitar Àn kulor och behÀrskade de olika principerna bÀttre dÄ antalet var fÀrre eller materialet grupperat i rader..

Att lÀgga grunden i matematik - ett varierat arbetssÀtt ger möjligheter

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka möjligheter för att genomföra matematikundervisning som tar till vara barns olika förutsÀttningar. Dessa har identifierats genom att vi kartlagt ett antal hinder, vilka vi fÄtt fram dels genom tidigare forskning inom omrÄdet och dels genom ett antal kvalitativa intervjuer med förskollÀrare, grundskollÀrare och specialpedagog. NÄgra centrala hinder vi fÄtt fram rör lÀrarnas höga arbetsbelastning, i vissa fall bristfÀllig Àmneskompetens och ett antal yttre faktorer. Implementering av adekvata arbetssÀtt i förhÄllande till styrdokumentens mÄl och intentioner försvÄras av ett antal hinder i skolans operativa verksamhet. Genom identifiering av dessa hinder kan nya möjligheter skapas för en gynnsam utveckling av matematikundervisningen..

Intressenternas syn pÄ ideella föreningars redovisning

Vi har identifierat ett antal lokheter och skillnader i sÀttet att styra med budget, utifrÄn dessa drog vi ett antal paralleller till kulturteorin. Generellt kan vi sÀga att vi hittade ett flertal faktorer som stödjer den kulturteori som sÀger att den nationella kulturen pÄverkar ekonomistyrningen i organisationer..

RÀttvisa eller orÀttvisa? - Elevers uppfattningar om rÀttvis bedömning

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka möjligheter för att genomföra matematikundervisning som tar till vara barns olika förutsÀttningar. Dessa har identifierats genom att vi kartlagt ett antal hinder, vilka vi fÄtt fram dels genom tidigare forskning inom omrÄdet och dels genom ett antal kvalitativa intervjuer med förskollÀrare, grundskollÀrare och specialpedagog. NÄgra centrala hinder vi fÄtt fram rör lÀrarnas höga arbetsbelastning, i vissa fall bristfÀllig Àmneskompetens och ett antal yttre faktorer. Implementering av adekvata arbetssÀtt i förhÄllande till styrdokumentens mÄl och intentioner försvÄras av ett antal hinder i skolans operativa verksamhet. Genom identifiering av dessa hinder kan nya möjligheter skapas för en gynnsam utveckling av matematikundervisningen..

Skiljer den fysiska aktivitetsnivÄn sig mellan elever pÄ gymnasiesÀrskolan och elever pÄ gymnasieskolan?

Bakgrund: Idag Àr det allmÀnt kÀnt att fysisk aktivitet Àr bra för vÄr hÀlsa. Regelbunden fysisk aktivitet minskar risken för en rad sjukdomar och förtidig död. MÄnga lÀnder har rekommendationer för minsta nivÄ av fysisk aktivitet. Dessa rekommendationer baserar sig pÄ forskning om nivÄer av fysisk aktivitet i förhÄllande till hÀlsovinster. Det finn stora skillnader i den fysiska aktivitetsnivÄn hos olika grupper i samhÀllet.

Kulturella skillnader i styrning med budget : En fallstudie pÄ dresser Wayne AB och Nibe AB

Vi har identifierat ett antal lokheter och skillnader i sÀttet att styra med budget, utifrÄn dessa drog vi ett antal paralleller till kulturteorin. Generellt kan vi sÀga att vi hittade ett flertal faktorer som stödjer den kulturteori som sÀger att den nationella kulturen pÄverkar ekonomistyrningen i organisationer..

Uppsala - en riktig cykelstad!

2007 gjorde Uppsala studentkÄr en enkÀt om cykeltrafiksÀkerhet riktad till sina studenter. I enkÀten framkom att studenterna var missnöjda med ett antal korsningar och Àven med underhÄllet av stadens cykelnÀt. I mitt kandidatarbete har jag samtalat med ett antal berörda tjÀnstemÀn, upprepat enkÀten samt bedrivit litteraturstudier. DÀrefter har jag resonerat kring hur man skulle kunna underlÀtta för studenter att fÀrdas med cykel i Uppsala. Resultatet Àr en sammanstÀllning av hur Uppsala kommuns arbete med nÄgra cykelrelaterade frÄgor Àr upplagt och hur det fungerar i dag samt ett antal förslag till förbÀttring.

Socialdemokraternas valaffischer över 50 Är : en bild av partiförÀndring?

I denna uppsats undersöks vad det svenska samhÀlleliga byggprojektet, som i folkmun kallas miljonprogrammet, fick för konsekvenser för Byggnadsfirman Anders Diös Ären 1960-1980. PrimÀrkÀllan som anvÀnds Àr byggnadsfirmans egna Ärsredovisningar Ären 1952-1979. De data som extraheras frÄn Ärsredovisningarna och presenteras i uppsatsen Àr: totalt antal producerade lÀgenheter, totalt antal anstÀllda, omsÀttning och resultat.Miljonprogrammets inverkan pÄ Byggnadsfirman Anders Diös gÄr att se pÄ flera sÀtt. Produktionen av lÀgenheter, antal anstÀllda, omsÀttning och resultat gÄr upp tydligt under Ären för miljonprogrammet. Men den största konsekvensen blir att miljonprogrammet Àr med och formar om den svenska byggsektorn vilket Diös kan dra nytta av under miljonprogramsÄren och expandera kraftigt..

Kungen i lagen : En studie av kungens stÀllning i de svenska landskapslagarna och Magnus Eriksson landslag

Studien som utförts analyserar ur ett sociosemiotiskt och multimodalt perspektiv vilka resurser lÀromedlet "Insikter i svenska" anvÀnder sig av. LÀromedlet Àr riktat mot ungdomar i första Äret pÄ gymnasiet som lÀser en yrkesinriktad utbildning. Studien redogör för ett antal utgÄngspunkter för multimodal bildanalys och pÄvisar Àven att lÀrmedlet innehÄll ett antal av dessa resurser. .

LÀrande av antal pÄ montessoriförskolor

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur barn mellan 3-6 Ärs Älder utvecklar förstÄelse för antal pÄ montessoriförskolor. Vi vill ocksÄ se vilka metoder som anvÀnds och vilken roll montessorimaterialen kan ha för barns lÀrande av antal. Vi har dÀrför genomfört kvalitativa intervjuer med utbildade montessorilÀrare samt ostrukturerade deltagarobservationer bland barnen. Undersökningarna gjordes pÄ tre olika montessoriförskolor i tre olika kommuner. Ett av vÄra mest betydelsefulla resultat visar pÄ vikten av vardagsmatematik med barnen.

Mödrars upplevelse av stress relaterat till förÀldraskapet

Studien som utförts analyserar ur ett sociosemiotiskt och multimodalt perspektiv vilka resurser lÀromedlet "Insikter i svenska" anvÀnder sig av. LÀromedlet Àr riktat mot ungdomar i första Äret pÄ gymnasiet som lÀser en yrkesinriktad utbildning. Studien redogör för ett antal utgÄngspunkter för multimodal bildanalys och pÄvisar Àven att lÀrmedlet innehÄll ett antal av dessa resurser. .

1 NĂ€sta sida ->